Bonde söker fru

Då var vi äntligen tillbaka till en utav mina absoluta favoritdagar på hela veckan, onsdagar! =) För det första är det min godisdag. Ja, ni undrar säkert varför jag har onsdagar som godisdag, men det är ett perfekt brake på mitten av veckan. Jag har tränat minst två ggr och känner mig inte allt för fet, o sedan hinner jag träna bort det där godiset innan helgen, då jag självklart vill känna mig fräsch inför en eventuell utgång. Perfekt eller hur? ;-)

Så idag blir det den obligatoriska godispåsen, men innan dess ska jag bege mig ut på en långpromenad, det är tvunget!

Ikväll är det ju också min absoluta favoritserie, Bonde söker Fru och efter det Top Model Sverige. Kan det bli bättre!? =D

Idag har jag varit huslig som satan. Jag har bakat GI-blåbärsmuffins. De blev skitgoda. Jag hittade receptet i det senaste numret av Topphälsa, som för övrigt är en ganska bra tidning om träning och kost. Det är inte överhysteriskt utan lagom av allt. Den behandlar inte bara utsidan utan även insidan, hur man exempelvis vänder negativa tankar om sig själv till positiva, etc.

Om ni är sugna på att göra de utsökta muffinsen så är receptet enligt följande:

125 g smör
1 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker

1 dl finhackade aprikoser (jag hoppade över dem och muffinsen blev ju som sagt jättegoda ändå)
2 tsk bakpulverd
4 1/2 dl dinkelmjöl
1 1/2 dl mjölk
2 dl blåbär

Sätt ugnen på 200 gr. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen under omrörning. Blanda ner vaniljsocker, aprikoser, bakpulver och dinkelmjölet. Häll i mjölken och rör till en jämn smet. Klicka med en sked ut smeten i muffinsformar på plåt. Lägg 1 msk blåbär i varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min.

Det kan behövas lite extra mjölk för att inte få smeten för fast, det är lättare att hälla i formarna då. Storleken på formar väljer du själv, men jag använde mig av lite större, då blir de inte så pluttiga. Tiden i ugnen blir då lite längre, men när de börjar få lite färg så är de perfekta.

Lycka till!