Doplunch

 
 
 
På Agnes dop gjorde vi det väldigt enkelt för oss mycket eftersom dopet var redan kl 11 på förmiddagen. Jag hade ingen större lust att gå upp klockan fyra för att hinna laga all mat. Så vi valde smörgåstårtor. Ett tag var det smörgåstårtor på alla kalas man var på, men när jag tänker efter så var det kanske 15 år sedan. Då var jag ganska trött på det, men det är ju himla gott om man bara försöker tänka bort mimosasallad och grädde och istället tänker fräscht och med inte allt för mkt fett. 
 
En smörgåstårta bidrog svärföräldrarna med och två gjorde jag själv. De två jag gjorde själv blev, om jag får säga det själv, väldigt goda. Den runda på bilden är ett säkert gammalt kort med tonfiskfyllning. På är det ägg och räkor. Den andra som ni ser på närbilden här ovan är med kycklingfyllning (finhackad grillad kyckling, gräslök, matyogurt, dijonsenap etc). Egentigen skulle det var bacon på och i, men jag tog kalkonbacon eftersom vi hade gäster som inte äter fläskkött. Båda två var även laktosfria. Så smidigt att kunna göra maten dagen innan och sedan bara duka fram det. Till det skar vi upp olika melonsorter och gul kiwi och gjorde en grönsallad. Enkelt och smarrigt helt enkelt och gästerna verkade gilla det också.